Αλήθειες και ψέματα για το έργο Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα

Η «ΠΡΩΤΗ» ανοίγει τον φάκελο του αυτοκινητοδρόμου

Αλήθειες και ψέματα για το έργο Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα

Μάιος 25, 2020 09:30 ΠΜ
Αλήθειες και ψέματα για το έργο Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα

 Με σύγχρονο «γεφύρι της Άρτας» θα μπορούσε κανείς να παρομοιάσει το δρόμο Πάτρα- Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα- Πύργου, μήκους 75 χλμ, ήταν αρχικά κομμάτι της οδικής παραχώρησης στην Ολυμπία Οδό. Ωστόσο το έργο «αποκόπηκε» με την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης στα τέλη του 2013. Κατόπιν το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να το προκηρύξει αρχικά ως αυτοτελές έργο… ενώ στην συνέχεια ήρθε η κατάτμηση του 8 εργολαβίες (επί υπουργίας Χρ. Σπίρτζη).  Η «Πρώτη» ανοίγοντας και πάλι το φάκελο του μεγαλύτερου αναπτυξιακού έργου για την Δυτική Ελλάδα, μίλησε με τους πρωταγωνιστές, θέτοντας για πρώτη φορά τα ερωτήματα τα οποία θα ήθελαν να θέσουν οι ίδιοι οι Ηλείοι πολίτες τόσο στον υπουργό Υποδομών Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή, όσο και στον προκάτοχο του Χρήστο Σπίρτζη ενώ κατέγραψε και τις απόψεις όλων των Ηλείων αιρετών, Βουλευτών και Δημάρχων για το θέμα του αυτοκινητοδρόμου.

 

Δρόμος με ιστορία

Ένας δρόμος με τεράστια ιστορία, όπου κάθε φορά αποτελεί «πρώτη προτεραιότητα» για την εκάστοτε κυβέρνηση (ΠΑΣΟΚ, Νέα Δημοκρατία, ΣΥΡΙΖΑ), ωστόσο μέχρι και σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί, ούτε καν το τμήμα του Πάτρα- Πύργος (σ.σ. διασταύρωση Βουνάργου).

Η κατάτμηση του έργου σε οκτώ κομμάτια, είχε σαν αποτέλεσμα να φτάσουμε στο σημείο, πριν από έναν χρόνο, στα τέσσερα εξ αυτών να μην υπάρχει ανάδοχος και στα άλλα τέσσερα τυπικά οι εργασίες να έχουν ελάχιστη πρόοδο. Ο νέος υπουργός Υποδομών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής να προχωρήσει στη διάλυση των τεσσάρων ενεργών συμβάσεων. Την ίδια στιγμή σύμφωνα και με την άτυπη ενημέρωση από πλευράς του Υπουργείου Υποδομών, ο Υπουργός  ήρθε σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και επιτεύχθηκε η αλλαγή στάσης της ως προς τη δυνατότητα χρηματοδότησης του Έργου πέραν της 31ης/12/2023 (ως έργο phasing).

Παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για ένταξη εκ νέου του έργου στη Παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, ενώ έχει ήδη επιτευχθεί σχετική συμφωνία με τον παραχωρησιούχο, ο οποίος – με το ίδιο οικονομικό τίμημα – θα αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού άξονα. Για το ενδιάμεσο διάστημα, και με δεδομένη την κρισιμότητα του έργου και την κακή κατάσταση σε πολλά σημεία του υπάρχοντος οδικού δικτύου, προγραμματίζονται στοχευμένες παρεμβάσεις οδικής ασφαλείας.

 

Οι εργολαβίες που διαλύθηκαν

Οι τέσσερις εργολαβίες που διαλύθηκαν και τυπικώς είναι οι εξής:

- «Τμήμα 2 Αμαλιάδα – Δουναίικα», με Ανάδοχο την «INTRAKAT» και εκτελεσμένες εργασίες στο 8,7% του συνόλου (το οποίο, αν και μικρό, ήταν το μακράν μεγαλύτερο ποσοστό μεταξύ των τεσσάρων)

- «Τμήμα 5 Σαγαίικα - Βάρδα», με Ανάδοχο την «Κ/ΞΙΑ ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΑΤΕ – ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΤΕΒΕ ΙΝΤΕΡΚΑΤ» και εκτελεσμένες εργασίες στο 0,11% του συνόλου

- «Τμήμα 6 Κ. Αχαΐα – Σαγαίικα», με Ανάδοχο την «GD INFRASTRUTTURE Ε.Π.Ε.»  και εκτελεσμένες εργασίες στο 2% του συνόλου

- «Τμήμα 7 ΒΙΠΕ – Κάτω Αχαΐα» με Ανάδοχο την «ΑΦΟΙ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΤΕΒΕ» με διακριτικό τίτλο «ΙΝΤΕΡΚΑΤ» και εκτελεσμένες εργασίες στο 0,50% του συνόλου

Με βάση την παραπάνω πρόοδο είναι προφανές ότι τα τμήματα αυτά δεν θα ήταν δυνατό να ολοκληρωθούν όχι τον Οκτώβριο 2022 που ήταν η συμβατική ημερομηνία περαίωσής τους, αλλά ούτε καν το τέλος του 2023 που ήταν η λήξη της συγχρηματοδότησης από την Ε.Ε.

 

Οι «νεκρές» τέσσερις εργολαβίες

Υπενθυμίζεται ότι από τις υπόλοιπες τέσσερις εργολαβίες:

- Σε δύο ο ανάδοχος έχει κηρυχθεί οριστικά έκπτωτος, λόγω μη προσκόμισης των απαραίτητων εγγυητικών επιστολών

- Σε μία υπάρχουν ακόμη δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ με άγνωστο ορίζοντα ολοκλήρωσης. Επισημαίνεται ότι η ολοκλήρωση της συγκεκριμένης εργολαβίας (Α.Κ. Κυλλήνης – Αμαλιάδα) ήταν κρίσιμη για τη σύνδεση των πόλεων Αμαλιάδας και Πύργου μέσω του νέου αυτοκινητοδρόμου.

- Και στην τελευταία, στο τμήμα 8, από τις 16/3/2020 έχει κηρυχθεί έκπτωτη η εταιρεία «GD INFRASTRUTTURE SRL», επειδή με υπαιτιότητά της είχε υπερβεί κατά 2 μήνες την εκπλήρωση 4 Αποκλειστικών Προθεσμιών του έργου, ενώ επίσης δεν συμμορφώθηκε στην Ειδική Πρόσκληση που της απέστειλε η Υπηρεσία. Επιπλέον, ενώ έχει εισπράξει προκαταβολή για το έργο ύψους 1.398.645,49€, οι εργασίες που έχει εκτελέσει έχουν αξία μόλις 40.139,38 €, δηλαδή αντιστοιχούν στο 0,115% του συνόλου της σύμβασης.

 

Ο «ρόλος» της Ολύμπιας Οδού

Υπενθυμίζεται ότι το Υπουργείο Υποδομών και ο Παραχωρησιούχος της Ολυμπίας Οδού, μετά από διαπραγματεύσεις, υπέγραψαν ένα Μνημόνιο Συναντίληψης που περιλαμβάνει τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών. Ο Υπουργός κ. Καραμανλής προχώρησε σε συναντήσεις και αρχικές συζητήσεις με την Επίτροπο κα Vestager για το θέμα, ενώ είναι σε εκκρεμότητα και νέα συνάντηση μαζί της στις Βρυξέλλες.

Παράλληλα, εντός των ημερών αποστέλλεται – στο πλαίσιο μιας τυπικής διαδικασίας – ο φάκελος για την προγνωστοποίηση (pre-notification) προς τις υπηρεσίες της Επιτροπής για θέματα Ανταγωνισμού (DG-COMP), καθώς και η ενημέρωση των αντίστοιχων υπηρεσιών για θέματα συμβάσεων (DG-GROW).

Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε ξεκαθαρίσει  ότι εφόσον το έργο συνεχιστεί με 8 εργολαβίες θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει ολοκληρωθεί ως το 2023. Αντιθέτως, όμως, η ελληνική πλευρά πέτυχε πρόσφατα, στην περίπτωση που το έργο ολοκληρωθεί με μία σύμβαση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δεχθεί να χρηματοδοτηθεί και από τους πόρους της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027.

Με την ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού:

- Εξασφαλίζεται η ολοκλήρωσή του.

- Η υλοποίησή του δεν θα κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες.

- Η επίβλεψή του θα γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, απελευθερώνοντας προσωπικό του Υπουργείου για άλλα έργα.

- Εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040.

 

Έργα οδικής ασφάλειας

Αναγνωρίζοντας ότι ο υπάρχων οδικός άξονας Πάτρας – Πύργου είναι σε κακή κατάσταση και θρηνούμε θύματα πολύ συχνά, το Υπουργείο εκπονεί ένα πρόγραμμα για στοχευμένες επεμβάσεις οδικής ασφάλειας της τάξης των 15εκατ.€, ενώ παράλληλα θα χρηματοδοτήσει την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με πόρους από το ΠΔΕ για τη συντήρηση του άξονα, ύψους περίπου 10εκατ.€.Το προσεχές διάστημα αναμένεται να ανακοινωθούν επισήμως τα παραπάνω έργα, με όλες τις αναγκαίες λεπτομέρειες.

 

Μιλούν στην «ΠΡΩΤΗ» ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καρμαναλής, ο πρώην Υπουργός Χρ. Σπίρτζης, οι Βουλευτές και οι Δήμαρχοι της Ηλείας

Share this:
Tags:

-

-