Όχι άλλο αίμα στην Πατρών- Πύργου

Σήμερα στις 12:00 το μεσημέρι η κινητοποίηση στο Βουπράσιο

Όχι άλλο αίμα στην Πατρών- Πύργου

Φεβρουάριος 26, 2020 06:10 ΠΜ
Σύνταξη - Επιμέλεια: Άννα Αγγελίδου
Όχι άλλο αίμα στην Πατρών- Πύργου

 Τέσσερις νεκροί μέσα στο 2020…Περισσότεροι από 130 νεκροί στην Πατρών- Πύργου την τελευταία 10ετία… περισσότεροι από 450 τραυματίες σε 190 ατυχήματα στον ίδιο δρόμο, δεκάδες εικονοστάσια και ένας δρόμος που καμία απολύτως ασφάλεια δεν παρέχει στους χρήστες του.

Επτά χρόνια από την ημέρα που το Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα «αποκόπηκε» από την αρχική σύμβαση παραχώρησης της Ολύμπιας Οδού και οι κάτοικοι της Ηλείας, της Αχαΐας, της Ζακύνθου, της Κεφαλληνίας ακόμα και της Μεσσηνίας περιμένουν την δημιουργία ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που εκτός από ανάπτυξη θα παρέχει και την απαιτούμενη ασφάλεια στους χρήστες του.  

 

Σήμερα η κινητοποίηση

Για μία ώρα θα κλείσει ο δρόμος στο Βουπράσιο στα όρια των Νομών Ηλείας – Αχαΐας στην ανοιχτή συγκέντρωση που θα πραγματοποιηθεί στις 12:00 το μεσημέρι προκειμένου οι φορείς και οι πολίτες της Δυτικής Ελλάδας να διεκδικήσουν το αυτονόητο, δηλαδή την υλοποίηση του έργου Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα. Την σημερινή κινητοποίηση στηρίζουν όλοι οι δήμοι της Ηλείας, οι δήμοι Ζακύνθου και Καλαμάτας, η Περιφέρειες Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου αλλά και περισσότεροι από τριάντα σύλλογοι και φορείς!

 

Η κίνηση σε αριθμούς

Μπορεί το 2013 το Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα να αποκόπηκε από την σύμβαση παραχώρησης καθώς θεωρείτο ως «χαμηλής κίνησης» συνεπώς δεν είχε οικονομικό ενδιαφέρον για τους επενδυτές- εργολάβους ωστόσο σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχει στην διάθεση της η «Πρώτη», κάθε χρόνο χιλιάδες οχήματα διέρχονται από την Πατρών Πύργου. Ειδικότερα και σύμφωνα με την τελευταίες μετρήσεις που υπάρχουν από πλευράς της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας κάθε χρόνο περισσότερα από επτά (7) εκατομμύρια οχήματα διέρχονται το δρόμο Πάτρα- Πύργος. Ειδικότερα από το λιμάνι της Κυλλήνης το 2019 επιβιβάστηκαν και αποβιβάστηκαν περί τα 988.000 οχήματα (σύνδεση με Ζάκυνθο και Κεφαλονιά).  Όσο αφορά το ρεύμα Πύργος – Πάτρα και σύμφωνα με την μέτρηση των υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2019 υπολογίζεται ότι κινούνται κατά μέσο όρο 7.200 οχήματα την ήμερα δηλαδή 2.628.000 οχήματα ανά έτος. Όσο αφορά το τμήμα Πάτρα- Πύργος υπολογίζεται σύμφωνα με την μέτρηση η οποία διεξήχθη το Μάιο του 2019 ότι κινούνται κατά μέσο όρο περί τις 9600 οχήματα ανά ημέρα, δηλαδή 3.504.000 οχήματα ανά έτος. Μπορεί ο συνολικός αριθμός των οχημάτων να μην περνά τα «όρια» του Νομού Ηλείας ωστόσο ένας μεγάλο ποσοστό σίγουρα κινείται μεταξύ δύο ή περισσοτέρων Νομών της Δυτικής Ελλάδας. Εάν μάλιστα υπολογίσει κανείς ότι θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί διοδίων, στις θέσεις Κάτω Αχαγιά και Χανάκια, με το κόστος των διοδίων, σύμφωνα τη σημερινή τιμή χρέωσης (0,064 ευρώ/χλμ.)  δηλαδή 4,80 ευρώ, δηλαδή τα «έσοδα» για όποιον να αναλάβει το έργο θα ανέρχονται σε 34.177.766 €… Αυτό σημαίνει ότι η απόσβεση των κεφαλαίων του συγκεκριμένου έργου μπορεί να γίνει μέσα σε διάστημα 8-9 ετών.

 

Η ιστορία

Ο δρόμος Πάτρα- Πύργος- Καλό Νερό αποτελούσε μέρος της Ολυμπίας Οδού. Στα τέλη Νοεμβρίου 2013, ο τότε Υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, γνωστοποίησε στους φορείς και βουλευτές της Ηλείας ότι η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού δεν περιλαμβάνει το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Καλό Νερό- Τσακώνα. Τότε σύμφωνα με τον καθ΄ύλην αρμόδιο υπουργό υπήρχαν πιέσεις προκειμένου να βγει από την σύμβαση παραχώρησης το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου καθώς θεωρείτο «ασύμφορο» από την Κοινοπραξία. Ταυτόχρονα προαναγγέλει τη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος από την Πάτρα μέχρι τον Πύργο. Τον Μάιο του 2014, εξαγγέλεται επίσημα η δημοπράτηση του Πάτρα-Πύργος με 75χλμ και 340εκατ.ευρώ «με στόχο να λειτουργήσει το 2016 ταυτόχρονα με το Κόρινθος-Πάτρα» και συμπληρώνεται πως θα δημοπρατηθεί εντός του 2014 και το τμήμα Καλό Νερό-Τσακώνα. Θα χρειαστεί να φτάσουμε στις αρχές Οκτωβρίου του 2014 για να βγει στον αέρα η προκήρυξη του διαγωνισμού με ημερομηνία τις 27 Ιανουαρίου 2015 και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 που όμως ακόμα δεν είχε ενεργοποιηθεί. Λίγες μέρες πριν τη διεξαγωγή δίδεται παράταση για τις 31 Μαρτίου 2015.

Τον διαγωνισμό θα προλάβουν οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου 2015 και τελικά ο τότε «υπερυπουργός» Γιώργος Σταθάκης, λίγες μέρες πριν την 31η Μαρτίου ακυρώνει τον διαγωνισμό, ενώ ο νυν Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης (ως αναπληρωτής υπουργός τότε) καταγγέλει ότι ο διαγωνισμός με αυτή τη μορφή είχε σκιές και ότι δεν θα μπορούσε να δημοπρατηθεί. Οι φήμες που διαρρέονται μιλούν για νέο διαγωνισμό με πολλαπλές εργολαβίες και τελικά δικαιώνονται καθώς το καλοκαίρι του ίδιου έτους γίνεται γνωστό ότι θα γίνει «σαλαμοποίηση» του αυτοκινητόδρομου σε 8 ξεχωριστές εργολαβίες και με την αίρεση ότι δεν θα αναγνωριστούν οι ανάδοχοι των έργων αν δεν οριστικοποιηθεί η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Παρότι λέγεται ότι η διαδικαδία θα ξεκινήσει άμεσα θα χρειαστεί να περιμένουμε αρκετούς μήνες μέχρι να φτάσουμε στη πρώτη δημοπράτηση που είναι από τον Πύργο μέχρι τα Δουναίϊκα (οι εργολαβίες αποφασίστηκε να αριθμηθούν με αρχή τον Πύργο και τέλος την Πάτρα). Λόγω αναβολών ιστορικά πρώτη διεξάγεται στις 17 Μαϊου 2016, η δεύτερη εργολαβία από τα Δουναίϊκα μέχρι την Κυλλήνη, μετά η τρίτη από την Κυλλήνη μέχρι την Αμαλιάδα στις 14 Ιουνίου 2016. Το πρώτο τμήμα Πύργος-Δουναίϊκα τελικά θα δημοπρατηθεί στις 12 Ιουλίου 2016 κλείνοντας τον πρώτο γύρο δημοπρατήσεων εκείνης της χρονιάς. Κοινό χαρακτηριστικό και των τριών ήταν η επικράτηση της κοινοπραξίας Τοξότης-Ομάδας Κατασκευών, εταιρειών που μέχρι τότε δεν είχαν αναλάβει κάποιο μεγάλο έργο για κλειστό αυτοκινητόδρομο.

Θα χρειαστεί να φτάσουμε στις 7 Φεβρουαρίου 2017 για τον 4ο διαγωνισμό στο τμήμα Αμαλιάδα-Σαγαίϊκα όπου θα επικρατήσει και πάλι η Κ/Ξ Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών, φουντώνοντας και μία πολιτική κόντρα για την συγκεκριμένο σχήμα και την ικανότητα του να αναλάβει ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα. Στην επόμενη, την 5η εργολαβία στο τμήμα Σαγαίϊκα-Κάτω Αχαγιά, στις 4 Απριλίου 2017 μειοδοτεί η Κ/Ξ Ξανθάκης-Ιντερκάτ, ενώ στην 6η εργολαβία της 30ης Μαϊου 2017 θα μειοδοτήσει η GD Infrastrutture. Η προτελευταία εργολαβία στο τμήμα Κάτω Αχαγιά-ΒΙΠΕ Πάτρας που διεξάγεται στις 25 Ιουλίου 2017, βρίσκει μειοδότη και πάλι την εταιρεία Ιντερκάτ. Θα χρειαστεί να περιμένουμε μέχρι τις 14 Μαρτίου 2018 για να ολοκληρωθεί ο «χορός» των δημοπρατήσεων όταν στο 8ο τμήμα από τη ΒΙΠΕ Πάτρας μέχρι το Μιντιλόγλι όπου ενώνεται με την Ολυμπία Οδό μειοδότη και πάλι η GD Infrastrutture.

Μετά από παλινωδίες η Κομισιόν εγκρίνει τη χρηματοδότηση του έργου ανοίγοντας το δρόμο  για την έναρξη των εργασιών ωστόσο από τις οκτώ εργολαβίες μόνο για τις πέντε υπάρχει ανάδοχος… Το 2019 ο νέος υπουργός μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής επανεξετάζει το ζήτημα του Πάτρα- Πύργος και έρχεται σε συμφωνία με την «Ολυμπία Οδό» προκειμένου να αναλάβει το σύνολο του έργου. Ο νέος φάκελος με την υλοποίηση του έργου ως ενιαίο εστάλη, σύμφωνα με την Κ. Καραμανλή, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς έγκριση και όλοι αναμένουν τις οριστικές αποφάσεις.  

 

Share this:
Tags:

Η Εξάπλωση του Κορωνοϊού Live Map